Voeding en Levensstijl

Vitaminen

02-05-2022

Hoewel vitaminen geen energie leveren, zijn ze niet weg te denken uit een gezonde voeding.

Mineralen en spoorelementen zijn essentieel voor het normaal functioneren van ons lichaam. Een tekort leidt tot metabole verstoringen, een overdosis kan een intoxicatie veroorzaken.

Eiwitten

07-01-2022

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, vormen een belangrijk onderdeel van onze voeding. We hebben ze nodig voor de groei, het herstellen van spierweefsel, het in stand houden van de spieren, hormonen, botweefsel, .... Daarom worden de eiwitten "de bouwstoffen van ons lichaam" genoemd.

Vetten

03-12-2021

Het klinkt misschien vreemd, maar ook vetten behoren tot de noodzakelijke voedingsstoffen. Wel is het van belang dat je let op de aard en hoeveelheid van de vetten die je opneemt.

Koolhydraten

05-11-2021

Koolhydraten (waarvan de voornaamste de suikers) komen in zuivere vorm voor in onze voeding en worden gebruikt als bindmiddel of als zoetstof. Ze kunnen ook aan industrieel of zelfbereide gerechten toegevoegd worden als bindmiddel, bewaarmiddel, zoetstof of bulkstof.

Beweging

01-10-2021

Om gezond te blijven volstaat het niet om enkel op je eten te letten. Je moet je gezonde voeding combineren met voldoende beweging. De intensiteit van die beweging hangt af van je doel.

Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. We moeten dus veel drinken ter compensatie van de vochtverliezen:

De tijdstippen van de maaltijden zijn erg afhankelijk van je dagindeling. Wat wel belangrijk is: probeer altijd ongeveer op dezelfde tijdstippen te eten. Je zal dus zelf aan de hand van je dagindeling een patroon moeten zoeken voor jouw maaltijden.

Moet je jezelf al het lekkers ontzeggen? Natuurlijk niet! Als je een hele week gezond en evenwichtig hebt gegeten, mag je de laatste dag van de week gerust een keertje zondigen. Voor de meeste mensen zou de zondag daar ideaal voor zijn. Dat is meestal de "rustdag", een "gezinsdag". Past dit niet in jouw schema, dan laat je toch je...