ALGEMENE VOORWAARDEN

NL - Algemene voorwaarden

1. Algemene clausule

De algemene voorwaarden van HG Translation Services/Heidi Geuns (hierna: "de vertaler"), gevestigd te Zepperenweg 219, 3800 Sint-Truiden, België, ondernemingsnummer 0809.164.793, hebben voorrang op de voorwaarden van de opdrachtgever, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De opdrachtgever wordt geacht kennis te hebben genomen van deze voorwaarden voor het plaatsen van een opdracht.

2. Leveringsvoorwaarden

De leveringsperiode gaat in vanaf het moment waarop de vertaler de tekst(en) en de schriftelijke bevestiging van de opdracht ontvangt. Deze termijn is indicatief. De vertaler zal zich inspannen om deze termijn na te komen, maar kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen die buiten zijn controle vallen, zoals ziekte, overmacht, technische storingen, enz.

3. Aansprakelijkheid

A. Van de vertaler

De vertaler is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de vertaling, voor zover deze integraal en ongewijzigd wordt gebruikt. Bij vertalingen die bestemd zijn voor publicatie, kan de vertaler slechts aansprakelijk worden gesteld voor fouten of weglatingen indien de proefdruk ter correctie aan de vertaler is voorgelegd voorafgaand aan de druk.
De vertaler kan opdrachten geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan derden.
De aansprakelijkheid van de vertaler is beperkt tot directe schade en, voor B2B-klanten, tot het bedrag van de factuur exclusief btw. Voor particuliere klanten is uitsluiting van indirecte schade alleen geldig voor zover toegestaan door de wet.

B. Van de opdrachtgever

De opdrachtgever verstrekt tijdig alle noodzakelijke informatie voor de correcte uitvoering van de opdracht.

4. Klachten

De opdrachtgever kan binnen 14 dagen na levering van de opdracht opmerkingen indienen. Voor particuliere klanten geldt een wettelijke klachtentermijn die niet mag worden beperkt.

Klachten over facturen dienen binnen 8 kalenderdagen gemeld te worden; bij particuliere klanten geldt de wettelijke termijn.

Klachten moeten schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend.

5. Annulering van de opdracht

Bij eenzijdige annulering door de opdrachtgever wordt een vergoeding verschuldigd voor reeds verrichte werkzaamheden. Voor B2B-klanten kan bovendien een contractbreukvergoeding van maximaal 20% van de totale opdracht gelden. Voor particuliere klanten wordt een redelijke, proportionele vergoeding toegepast, conform de wet.

6. Betaling

Facturen zijn betaalbaar via bankoverschrijving binnen 14 dagen na factuurdatum of op de vervaldatum zoals vermeld. Bij gehele of gedeeltelijke niet-tijdige betaling is op het schuldsaldo (openstaand factuurbedrag + onbetaalde verwijlinteresten en vergoedingen uit eventuele voorgaande aanmaningen) van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsinterest verschuldigd ten belope van 2% per begonnen maand, berekend vanaf de vervaldag van de factuur. Bovendien is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van € 7,50 per herinnering. Bij uitblijven van de betaling na meerdere herinneringen, zal een incassobureau worden ingeschakeld. Bijkomende kosten voor incasso zijn ook ten laste van de opdrachtgever. Voor particuliere klanten gelden de wettelijke beperkingen op buitengerechtelijke kosten.

7. Bevoegde rechtbank

Voor B2B-klanten is de rechtbank van de woonplaats van de vertaler bevoegd. Voor particulieren blijven hun wettelijke rechten op bevoegde rechtbank onaangetast. Deze voorwaarden vallen onder Belgisch recht.